Almunecar [2017-04-22]

Almunecar 23.4.2017

För andra året i rad reste vi ner med en grupp qigongare till spanska Almunecar för en veckas träningskurs sista veckan i april. Liksom förra året blev det en stark och skön vecka för deltagarna, flera av dem ville direkt anmäla sig för nästa års resa.

Vi bodde direkt vid Medelhavet och tränade tillsammans på stranden, med horisonten mitt för ögonen. Vi följde det spanska dagsmönstret med siesta på eftermiddagen, qigongträningen var förutom på morgonen på stranden förlagd till förmiddag och senare på eftermiddagen. Även då tränade vi med fantastisk utsikt över Medelhavet, högst upp i vårt hotell.

Mitt i veckan tog vi en dagsutflykt upp i bergen och besökte en av de så kallade ”vita byarna”. När morerna i slutet av 1400-talet besegrades av de kristna fick den muslimska befolkningen flytta upp i bergen där byarna de byggde upp finns kvar än idag. Vi fick en härlig dag i klar luft på 1200 meters höjd.

Utvärderingen efter kursen visade att samtliga starkt uppskattade resan och vår gemensamma träningskurs. Samtliga var överens om att vi ska arrangera sådana här resor även kommande år.

Almunecar 25.4.2017

Kommentarer från skriftliga utvärderingen:

”Tack för en mycket fint arrangerad resa, bra balans mellan träning och fritid. Jag har haft det så bra och roligt här. ”

”Resan är fantastisk och jag tycker verkligen att det här ska fortsätta. Passar mig utmärkt med både träning och semester. Tack för en fantastisk träningskurs. Det ger så mycket ork för att klara vardagen.”

”Nu på den här kursen har jag bestämt mig för att komma till sommarkursen i Nossebro för jag har märkt att jag mår bra av träning tillsammans med ”likasinnade”. De här dagarna har betytt mycket för mig. Stort tack.”

”Perfekt plats/ort för qigongkurs! Och bekvämt med middag på hotellet!”

Kommentarer från cirkelsamtalet:

Almunecar 23.4.2017

Upptinad

”Jag var stelfrusen både fysiskt och mentalt när jag kom hit, jag var som en robot. Nu är jag helt upptinad! Jag hade ont överallt och var deppig innan, det är bättre nu. Jag hade ont i lederna, vilket jag var orolig för – nu känner jag ingenting!!! Jag har tillit, detta är en bra metod.”

Träffa folk

”Detta är min första längre kurs, bara Lyft upp qi tidigare. Det har varit jättebra, jag har fått mersmak och vill fortsätta träna. Jättebra upplägg med tider. Och så bra att träffa folk, att hinna prata qigong, vilket inte hinns med på en helgkurs. Jag vill gå sommarkurs och komma med hit nästa år.”

Glutenproblem minskat

”Jätteskönt! Jag har inte gått någon stor kurs på ett år då jag fött barn, det har inneburit mindre träning. Blivit spänd i ryggen, nacke och axlar men det har börjat lösa upp sig nu av träningen. Min vänster sida jobbar rejält under träning. Mina problem med gluten har minskat, jag har blivit mycket bättre. Jag är himla glad – jättebra!”

Skönt att träna

”Det har varit skönt att träna, bra korrigeringar. Platsen och hotellet är jättebra. Nu siktar jag på Shenxin i Finland, sommarkurs, höstkurs m.m.”

”Det är skönt med ett avbrott från ett hektiskt liv hemma, att varva ner. Det har hänt mycket i kroppen här, nu är det sommarkursen nästa.”

”Har varit skönt att komma hit, var tungt hemma. Är mer avslappnad nu.”

”Var fantastiskt förra året, så även i år. Magiskt att träna på stranden. Jättebra här och människorna är fantastiska.”

Starkt qifält

”Jätteglad att jag åkte hit. Var tufft innan, har inte fått ta min medicin då jag haft en infektion. Jag har blivit bättre här, haft bra fokus och njutit av tillvaron. Trots svåra smärtor, också de har blivit bättre. Jag har stor tacksamhet. Åker hem med glatt sinne. Det har varit väldigt starkt qifält här nere – rena sommarkursen.”

”Väldigt bra ordnat. Jättebra och stark kurs. Sååå starkt trots mindre träning och bara grundkurs-övningar. Väldigt bra.”

Bra i armen

”Väldigt nöjd, både förra året och samma det här året. Vi kommer igen. Min vänstra arm var konstig, jag hade svårt att vrida upp handflatan. Nu kan jag vända handen helt utan smärta.”

Reumatisk sjukdom

”Jag har tränat i 12 år, men det här är första gången med mer träning. Det har varit jätteskönt! Fantastiskt! Jag har lätt för att oroa mig, med en massa tankar i huvudet. Stundvis här har det varit helt klart i knoppen! Jag har en reumatisk sjukdom vilken ger mig krokiga tår. Hela veckan här har det känts som den vänstra foten rätats ut. Den ser likadan ut som innan men den går att använda mycket bättre nu. Den är stabilare. Jag är väldigt nöjd. Härliga människor här.”

Mår bättre

”Jag är tacksam, det har varit mycket bra träning. Har tränat 2-3 år, mår mycket bättre nu. Tidigare hade jag ont i huvudet, åt tabletter hela tiden, likaså mot halsbränna. Det har jag inte behövt nu. Är lugnare i huvudet, har kunnat vara här trots mycket att göra där hemma.”

”Jag kom hit tack var att jag gick höstkursen i Finland. Är mer stresstålig och lugnare nu. Har fått bra korrigeringar. Det är bra med fritid emellan. När jag lagt mig har jag somnat direkt och jag har vaknat före klockan ringer.”

Bra i ryggen

”Det har varit väldigt bra här. Jag har slarvat med qigongen sista veckan, fick ont i ryggen då men blivit bra nu. Tack för en jättefin kurs.”

Sovit bättre

”Perfekt med resa och qigong. STARK träning. Jag har problem med höger sida och när jag flyttade slog jag upp en gammal skada där. Den har blivit bättre här, jag har kunnat gå bättre. Har stora problem med sömnen, också det har blivit bättre och bättre här under veckan. I natt var jag inte uppe någon enda gång. Och var pigg på morgonen. ALLT ÄR KANON! Är energifylld nu.”

Bättre i benen

”Annars tränar jag bara hemma, så det har varit jättebra att kunna komma hit. Är mycket nöjd. Känner mig mycket bättre i benen. Har varit så starkt här!”

Tillbaka nästa år

”Jag kommer tillbaka nästa år! Tack, har inte kunnat få nog, törstar efter mer.”

”Jag vill komma tillbaka! Jättebra upplägg med ledigt, bra plats och allt. TACK!”